Plasti Dip alebo ako si svojpomocne prestriekať auto gumovou farbou
syntetický gumový náter, ktorý vytvára vrstvu odolávajúcu vlhkosti, kyselinám, treniam, poveternostným vplyvom a chráni pôvodnú vrstvu pred koróziou a škrabancami. Umývanie takto nastriekanej karosérie znesie bez problémov tlakové umývanie vapkou aj umývanie kefami na linkách
Farbu Plasti Dip o ktorej som sa rozhodol napísať tento blog, asi najlepšie vystihne táto fotka.
Nie, nie je to fólia. Je to matný syntetický gumový náter, ktorý vytvára vrstvu odolávajúcu vlhkosti, kyselinám, treniam, poveternostným vplyvom a chráni pôvodnú vrstvu pred koróziou a škrabancami.
Umývanie takto nastriekanej karosérie znesie bez problémov tlakové umývanie vapkou aj umývanie kefami na linkách v autoumyvárke bez toho, aby sa farba na karosérii poškodila. Máme to otestované.
Kedykoľvek sa rozhodnete ju odstrániť, môžete ju jednoducho takto ztrhnúť dole v jednom kuse bez toho, aby nejakým spôsobom zničila ( zafarbila, zanechala po sebe lepidlo... ) poklad, na ktorý bola aplikovaná.
Poviem Vám ešte jednu zaujímavú vec. Okrem toho, že je farba určená pre autolakýrnicke dielne, alebo reklamné agentúry (pozri podmienky veľkoobchodnej spolupráce), tak s ňou dokáže pracovať aj laik. Dočítajte tento článok do konca a dozviete sa, že zvládnete doma prestriekať celé auto profesionálne a svojpomocne. Ideálne je ak máte garáž s dobrým osvetlením.
Odvahu a sebadôveru Vám dodám, čítajte ďalej :)
Na začiatok Vám poviem len toľko, že jediné o čo môžete prísť, je pár eur. Ak si prejdete pozorne tento návod, určite všetko dopadne nad Vaše očakávanie, a desivý scénar, sa nanaplní. Farbou si nijako nepoškodíte pôvodný lak, toto vylúčte.
S touto farbou môžete natierať / striekať skutočne kadečo, nie len karosériu ale aj doplnky, hliníkové disky, športové náradie... Možnosti využitia farby tejto farby sú široké ako v interiéri, tak aj exteriéri. Je priľnavá na kov, drevo, sklo, textil, plasty, gumu a betón. Plasti Dip navyše poskytuje ochranu voči korózii a ponúka aj protišmykové a elektroizolačné vlastnosti. Zostane pružný a nezačne sa trhať či praskať ani za extrémnych okolností, práve vďaka jeho až 430% maximálnemu predĺženiu a teplotnému rozsahu použitia od -34°C do 93°C. Farbu dodávame buď to v pixli = 3,78L alebo v 400ml spreji.
Aký je postup, keď si chcete prestriekať auto svojpomocne:
1. Dokonalé umytie auta. Ideálne šampónom bez vosku vapkou alebo na kefy.
Demontujte všetky časti automobilu, ktoré sa dajú jednoducho dočasne odstrániť. ( predná mriežka, hmlovky, kľučky... ).
2. Utrieť dosucha bavlnenou utierkou všetky plochy karosérie. Ak máte možnosť, tak vzduchom prefúknite špáry medzi jednotlivými dielmi. Zvykne sa tam usadzovať voda.
Liehom a bavlnenou utierkou odmastite celú karosériu. Zvýšenú pozornosť venujte detailom okolo blatníkov a lemov ktoré bývajú najviac znečistené a potrebujeme, aby Plasti Dip na ne priľnul perfektne.
3. Lakýrnickou páskou, zakrývacou fóliou a papierom zakryjeme veľké plochy, ktoré nechceme striekať. Po okrajoch si necháme cca 1 cm odkrytý, na ktorý potom nalepujeme modrú 3M pásku na detaily.
Túto pásku odstraňujeme hneď po aplikovaní poslednej vrstvy Plasti Dipu, ešte za mokra. Predídeme tým roztrhnutiu farby na nežiadanom mieste.
Nakoniec ešte kolesá a disky "oblečieme do igelitu"
A takto je auto pripravené na striekanie. Zo svetiel a z dielov medzi ktorými je väčšia medzera sa farba jednoducho zlúpne a oddelí.
4. Keby ste chceli prestriekať len menší diel, napríklad kľučku, postup je nasledovný
Vymedzte priestor klučky a oblepte ho.
Nastriekajte klučku v 5-6 vrstvách farbu Plasti Dip.
Odlepte pásku a papier
Strhnite z karosérie prebytočnú farbu. Nebojte, od kľučky sa farba dokonale oddelí v spojoch jednotlivých dielov.
hotová kľučka bude vyzerať takto:
5. Riedenie, precedenie farby cez sitko a miešanie farby
Farbu najskôr premiešajte miešatkom pripevneným na vŕtačku pekne odo dna obalu. Narieďte si farbu s riedidlom S 6001 v pomere 1:1 a nalejte do nábodby striekacej pištole.
Celkový počet vrstiev, ktoré budete striekať je minimálne 6 a viac. Čím viac vrstviev nastriekate, tým väčšiu odolnosť vrtsva Plasti Dipu získa. Prvou vststvou Plasti Dipu spravíme len jemný poprašok, ktorý nám zabezpečí to, aby nám pri ďalších vrstvách farba nestekala. Medzi jednotlivými vrstvami je potrebné v závislosti od teploty počkať cca 20-30 min.
Pri ďalších vrstvách už môžeme na pištoľi nastaviť väčší prietok farby a pohyb pištole môže byť pomalší. Tým nám farba vytvorí hrubšiu vrstvu. Striekaciu pištol sa v rámci možností snažíme držať vždy kolmo na striekaný povrch.
Striekame v rovných líniách a prekrývame vždy zhruba polovicu predchádzajúceho pásu striekania.
Boky auta striekame plynulými ťahmi od predného až k zadnému nárazníku, pričom môžeme viackrát kopírovať líniu blatníkov, aby sa nám na týchto miestach vytvorila hrubšia vrstva farby.
Medzi 2 a 3 vrstvou a aj medzi 3 a 4 vrstvou spravíme bodový nastrek. Nastavíme si na pištoli striekanie bodovým lúčom a znížime prietok farby.
Na karosérii takto striekame všetky spoje jednotlivých dielov, lemy blatníkov. Dôležité je striekať v pohybe, pištoľou nezastaviť na jednom mieste, pretože by hrozila tvorba stekancov.
Na záver sa zameriavame na prestriekanie všetkých lemovacích pások, ktoré budeme odstraňovať hneď po dostriekaní - ešte "za mokra"
Lemovaciu pásku odstraňujeme zamokra len z tých miest, na ktorých sme si ju predom pripravili ( bod 3 ). Pri odstraňovaní pásky buďte opatrný, aby ste sa omylom nedotkli čerstvo dostriekanej farby.
Ostatné časti auta odkryjeme až po úplnom zachnutí Plasti Dipu, čo je cca po 4 hodinách. Farba sa odstraňuje jednoducho a presne, však sa presvedčte:
Hotový výsledok je excelentný: čierna matná
Koľko farby budete potrebovať a čo to bude stáť?
Zoberiem do úvahy to, že si chcete prestriekať celé auto a rozdelím to podľa veľkosti karosérie na 3 kategórie. Nižšie v tabuľke nájdete to, koľko farby a pomôcok budete potrebovať:
MALÉ:
malé hatchbacky: Škoda Fabia, Suzuki Swift, Opel corsa, VW Polo
- mini autá: Toyota Aygo, Kia Picanto, Renault Twingo, VW Up, Škoda Citigo
- Škoda Fabia Combi, VW Golf (hatchback) a pod.
STREDNÉ:
-sedany a kombi nižšej strednej triedy: VW Golf Variant, VW Jetta, Škoda Octavia, Kia C'eed SW
- sedany a kombi strednej triedy: VW Passat, Audi A4, BMW 3, Mercedes C, Opel Insignia
VEĽKÉ:
- sedany a kombi vyššej strednej triedy: Audi A6/A8, Mercedes E/S, BMW 5/7
- veľké SUV: BMW X5/X6, Audi Q7, Mercedes M/G/GL
Čo sa týka zápisu novej farby karosérie do technického preukazu, vedie sa o tom na internete veľa debát a píše množstvo blogov. Jedná sa o dočasnú zmenu farby vozidla, ktorá sa podľa súčasného zákona nemusí zapisovať do technického listu. Treba si minimálne do povinnej výbavy auta vytlačiť zákon, ktorý odcitujete, keď Vás zastaví hliadka a obrniť sa poriadnou dávkou asertivity.
Ak sa chcete vyhnúť nepríjemnej konfrontácii, odporúčam Vám, si zmenu farby zapísať do technického listu. Budete mať o starosť menej a nemusí Vás táto záležitosť stresovať.
Ministerstvo dopravy už zverejnilo na svojich stránkach stanovisko, ktoré má však zatiaľ len odporúčací charakter. Urobte si preto na to vlastný názor.
Dovolím si tvrdiť, že podľa tohto článku si dokážete aj vy doma prestriekať to Vaše auto. Vyčleňte si na to dostatok času, priestor a nakúpte všetko, čo budete potrebovať. Ak sa Vám článok páčil, budem vďačný za like, zdieľanie alebo koment :)
Aby ste nezmeškali ďalší článok, napíšte mi svoj email. Keď čosi napíšem, pošlem Vám avízo.